Badar Kubra....Istimewanya Peristiwa Bersejarah ini...


Pertama:
Perang ini Rasulullah beserta tentera Islam mencapai kemenangan meskipun hanya berjumlah 313 orang sahabat (terdiri dari 82 Muhajirin, 61 dari suku Aus dan 170 dari suku Kharaj) serta pasukan kaum muslimin hanya memiliki dua ekor kuda dan 70 ekor unta, bahkan satu ekor dinaiki sampai dua tiga orang menentang seribu bala tentera kaum Quraish yang lengkap bersenjata yang dipimpin oleh Abu Jahal.
Kedua :
Rasulullah mengadakan mesyuarat terlebih dahulu sebelum berangkat ke Badr, sesungguhnya tindakan baginda itu tidak sedikit pun mengurangkan kedudukannya sebagai seorang pemimpin tertinggi umat Islam dan perkara bagi menentukan nasib para tawanan yang berjumlah seramai 70 orang, baginda meminta pandangan dua orang sahabatnya yang terdekat iaitu Saidina Abu Bakr dan Saidina Umar Bin al-Khattab untuk menyelesaikan masalah tersebut.
Ketiga :
Peranan doa yang diajarkan oleh baginda menjadi teras dan pemangkin sebelum sesuatu tindakan dibuat, ia bertujuan untuk mendapatkan keredaan dan restu dari Allah S.W.T.
Keempat :
Walaupun menghadapi suasana getir dalam peperangan, ia sedikitpun tidak mengalang umat Islam daripada terus berpuasa di dalam bulan Ramadhan yang mulia ini, apatah lagi ia merupakan arahan Rasulullah dan pelengkap kepada rukun Islam yang lima.
Kelima :
Jumlah yang sedikit bukan ukuran untuk mudah dikalahkan, yang penting kesungguhan, keutuhan jati diri, kerjasama dan perancangan yang hebat menjadi penentu kepada sesuatu kejayaan di samping mengharapkan pertolongan dari Allah Taala.
Keenam :
Kepatuhan kepada arahan pimpinan yang tidak berbelah bagi dalam perkara yang tidak menyanggah agama, menjadi faktor utama keberhasilan mendapatkan kejayaan.
Ketujuh :
Mengetahui sumber peralatan perang pihak musuh seperti pengetahuan Nabi terhadap bilangan unta yang dimiliki tentera Quraish boleh membantu melancarkan strategi peperangan.
Kelapan:
Menghantar wakil bertemu pihak musuh dari kalangan individu yang hebat seperti Saidina Hamzah, Saidina Ali boleh menggerunkan pihak musuh, kerana mereka beranggapan bahawa pihak umat Islam memiliki pasukan perang terkuat yang sukar dikalahkan.
Kesembilan :
Menghalakan niat dan matlamat perang menghadapi musuh adalah kerana Allah dan bagi meninggikan syiar-syiar agama-Nya, bukan atas tujuan meraih harta dan habuan dunia yang melalaikan.
Kesepuluh :
Cara berfikir yang bernas patut dilontarkan ketika mengadakan sesuatu perbincangan untuk mencari jalan penyelesaian seperti yang dilakukan oleh Abu Bakr dan Omar bagi menyelesaikan isu tawanan perang.
Kesebelas :
Sebagai seorang Nabi, Rasulullah tidak sedkitpun rasa malu untuk menerima pandangan dari sahabatnya yang bukan bertaraf Nabi atau Rasul dalam isu-isu tertentu bagi mencari jalan penyelesaian terutama dalam keadaan yang getir.
Sesungguhnya banyak intifadah pengajaran positif yang perlu diambil kira daripada Peristiwa Peperangan Badar Kubra ini oleh setiap pejuang dan individu muslim dewasa ini yang cintakan agamanya ke arah satu tahap kekuatan dalam pelbagai aktiviti harian hidup mereka dan dalam menegakkan Agama Allah di muka bumi ini.Semoga dengan mengimbas kembali sejarah kekuatan Islam ini dapat menguatkan lagi semangat dan jatidiri setiap individu Muslim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan