Manisnye Perkahwinan..

Seorang sahabat yang anti dengan perkahwinan telah nekad mengambil keputusan bernikah setelah didatangi mimpi, didalam mimpinya melihat anak-anak kecil sedang sibuk memberi minuman kepada orang ramai yang kehausan di sebuah taman syurga. Bila sampai gilirannya, dia tidak diberi minum, sahabat tadi diberitahu tidak tersenarai antara penerima minuman kerana tidak seorang pun dari kalangan anak kecil itu adalah anaknya.
Sesiapa yang berkahwin, sesungguhnya dia telah melengkapkan separuh imannya maka bertakwalah kepada Allah (bagi melengkapkan separuh bakinya)mafhum hadith sahih. Kata Iman al Ghazali : Yang dimaksudkan dengan baki lima puluh peratus itu ialah jihad. Berkahwin itu ialah jihad, dan latihan jihad itu ilah menunaikan hak-hak keluarga, mentadbir, bersabar dengan telatah dan budi pekerti perempuan, memimpin ke jalan yang baik, berjuang mencari rezeki yang halal dan mendidik anak-anak.
Sirah Rasul pernah merakamkan pada suatu ketika nabi s.a.w pernah bertanya kepada Abdullah bin Jabir yang kelihatan terlalu gembira. Ujar Jabir Saya dah berkahwin ya Rasullullah dan perkahwinan ini mengubat kesunyian dihati saya,Dengan siapa kamu berkahwin dengan anak adara atau janda?Tanya nabi lagi. Jelas Jabir Dengan Janda. Rasullullah bertanya Kenapa kamu tidak berkahwin dengan anak dara? Kerana berkahwin dengan anak dara akan memudahkan kamu bergurau senda. Disini Rasullullah s.a.w memberi priority kepada anak dara untuk dipilih sebagai pasangan hidup.

Pengajaran dari sebuah hadith: Seandainya di dalam sebuah rumahtangga itu, suami bangun tengah malam menunaikan solat tahajjud dan mengejutkan isterinya, kalau isterinya tidak terjaga, dia kemudiannya merenjiskan air ke muka isterinya. Ini adalah pasangan yang dirahmati oleh Allah s.w.t, dan kalau isteri pula yang bangun tengah malam, dan ingin solat tahajjud, dia kejut suaminya dengan merenjiskan air ke muka suaminya, suami isteri ini adalah pasangan yang dirahmati oleh Allah.
Seorang isteri yang menyediakan segelas air untuk suaminya akan mendapat pahala berpuasa sunat setahun. Kalau dia mengurut badan suami tanpa disuruh, isteri itu mendapat pahala tujuh ketul emas, dan kalau isteri itu mengurut dengan permintaan suaminya, isteri itu mendapat pahala tujuh ketul perak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan